jueves, 24 de mayo de 2007

EXPERIÈNCIA ESCOLAR AMB WQ

"CONOCE Y DA A CONOCER TU LOCALIDAD" és un article publicat el 27 d'abril de 2005 al Periòdic Digital d'Informació Educativa "Comunidad Escolar" (Comunitat Escolar), que conta una experiència desenvolupada al IES "Fernando Quiñones" de la gaditana localitat de Chiclana de la Frontera, per a que els seus alumnes es familiaritzaren amb els ordinadors i les seues aplicacions.
Aquest article es pot veure a la següent adreça:
http://comunidad-escolar.pntic.mec.es/764/experi.html


Aquest IES ha optat per la WQ com a eina per a treballar, resoldre activitats, buscar informació, investigar i ajudar als alumnes en la seua formació, ja que pensen que la WQ és una estratègia didàctica en la que l'alumne construïx el coneixement que després va a aprendre. Els seus objectius amb aquesta WQ eren els següents:


- Motivar i familiaritzar els alumnes amb les TIC

- Aprendre a obtenir informació específica mitjançant navegadors


- Conscienciar als alumnes de la importància del treball en equip


- Educar als alumnes en el bon ús dels recursos informàtics i de la informació


Amb aquesta WQ es pretén que els alumnes obtinguen tota la informació necessària per a l'elaboració d'una guia turística que siga útil per a qualsevol persona que visite la seua localitat.



Aquesta experiència es va portar a terme amb alumnes de 3er curs d'ESO al llarg de sis sessions i estaven organitzats en sis equips de treball de quatre alumnes cadascun.


Cada grup havia de buscar informació sobre història i monuments; esports, oci i zones recreatives; festes i gastronomia; allotjaments i rutes turístiques properes; activitats econòmiques i adreces d'interés general. El més important d'aquesta recerca d'informació és que a la WQ se'ls indica els enllaços on poden trobar tota aquesta informació i per tant no naveguen lliurement per la xarxa.


Un aspecte interessant d'aquesta activitat és que els alumnes van fer una avaluació individual del seu propi treball, a més de la valoració del professor. El grau de motivació va ser elevat per part dels alumnes, que es van sentir molt satisfets, ja que van veure que el seu esforç tenia forma i tenia un valor per a ells mateixos, però també per als altres.
Comentari personal:
Aquesta experiència m'ha resultat molt interessant, ja que posa de manifest tot el que s'ha dit en aquest weblog sobre les WQs: és una eina de formació contínua, fomenta l'expressió i comprensió escrita, es tracta d'una activitat col·laborativa, genera habilitats per a la discriminació i selecció d'informació, fomenta el paper del mestre com orientador i mediador, i potència les habilitats comunicatives.
El tema de la WQ m'ha agradat especialment, ja que al tractarse del propi municipi dels alumnes, això fa que els alumnes es motiven més per estar treballant sobre una cosa propera a ells.
A més a més, he pogut veure la WQ, que es troba a la página web del IES Fernando Quiñones de Chiclana, dins del departament de socials. Si vos interessa podeu veure-la en:
Jo vos la recomane. M'ha semblat una WQ molt interessant i senzilla per als alumnes als que va dirigida.
La introducció és clara i motiva a l'alumne per a treballar amb el tema que presenta. La tasca ofereix a l'alumne una clara descripció del que ha de fer i com ha de fer-ho. Al procés es mostra la divisió de la classe per grups, els passos que ha de seguir cada grup i les tasques que corresponen a cadascun d'aquests grups. A l'apartat de recursos apareixen tots els enllaços que els alumnes poden emprar per a buscar la informació necessària per a realitzar la tasca; són enllaços que proporcionen informació de Chiclana (turisme, oci, cultura...), encara que he de dir que un d'ells no funciona. L'apartat de l'avaluació mostra els diferents aspectes que el mestre va a tindre en compte per a avaluar l'activitat (emplenar tots els apartats, expressió i ortografia correctes, el grup ha treballat amb cohesió...), a més els alumnes han de realitzar una autoavaluació del seu treball (he respectat als meus companys, he acceptat les tasques que hem corresponien...). La conclusió resumix l'experiència, anima als alumnes a la reflexió de l'activitat que han fet i els presenta una última activitat (cada grup ha d'analitzar les dificultats que ha tingut i exposar-les als seus companys).
En definitiva, amb aqueta experiència ens adonem que les WQs són una eina de treball molt bona i eficaç per a treballar a les aules.

2 comentarios:

Carol dijo...

Hola Isa! Pel que contes al teu blog, aquesta sembla una experiència molt interessant i sobre tot molt gratificant tant per als mestres com per als alumnes. Crec que integrar les TIC a les aules és un bon recurs que pot facilitar molt el procés d'Ensenyança-Aprenentatge, doncs com ja sabem el mestre no és un orador sinò un guia, un suport per al desenvolupament del treball a l'ordinador del xiquet o la xiqueta.

M'agradaria que em digueres si penses que aquest tipus de projecte d'integració de les TIC a les aules s'hauria de fer en tots el col·legis.

Un salut i moltes gràcies per la teva atenció!

Isabel dijo...

Hola Carol! En la meua opinió les WQs plantegen unes unitats de treball atractives i motivadores per als alumnes i per tant a aquests els agradara realitzar la tasca que es planteja. A més a més, hauran de realitzar la tasca emprant Internet com a font principal d'informació, la qual cosa també agrada als xiquets.Estem parlant d'un tipus de treball que a més d'enriquir el coneixement dels alumnes els permet treballar de forma co·lectiva. Per tant crec que queda clar que les WQs tenen molts avantatges i que s'hauria d'utilitzar a tots els centres educatius.

Gràcies per visitar el meu weblog i per la teua opinió.

Un salut.