viernes, 25 de mayo de 2007

ARTICLE DE LA REVISTA ELECTRÒNICA PIXEL-BIT

L'article que vaig a comentar en aquesta entrada "ELEMENTOS QUE DEBEN CONTENER LAS PÁGINAS WEB EDUCATIVAS" pertanty a la revista número 25 de pixel-bit "Revista de medios y educación" (Enero 2005). L'autora d'aquest article és Luisa Torres Barzabal de la Universitat de Sevilla.

Avui dia ningú dubta de la importància que la tecnologia té a la societat i, per tant, també a l'educació. Els programes educatius es queden ancorats en el passat si no integren els nous elements d'informació i canals de comunicació que es van incorporant progressivament en la societat. Per això s'espera que els materials multimèdia puguen servir com una eina de treball en distints entorns d'aprenentatge, ajuden a canviar la idea del coneixement i presenten una nova perspectiva d'ensenyança-aprenentatge.

Actualment un dels millors materials multimèdia per a l'aplicació de programes formatius és Internet, per això avui dia existixen centenars de milers de pàgines web educatives amb objectius i formats diversos, per tant es fa necessària l'avaluació educativa d'aquests materials multimèdia.

Luisa Torres ens explica en aquest article quines són les característiques que han de tindre les pàgines web educatives, que es resumixen en el següent esquema:

1. Aspectes tècnics i estètics:

Quant al disseny gràfic, la pàgina principal ha de presentar-se de manera ordenada, les pàgines no han de ser excessivament llarges i és convenient que hi haja un titular en totes elles. La imatge no ha d'aparéixer únicament com element decoratiu, sinó que ha de complementar la informació que aporta el text. S'ha de prescindir de les animacions, ja que distrauen l'atenció i desconcentren al lector. Es recomana que els vídeos siguen seqüències d'imatges estàtiques acompanyades de text. El text ha d'estar organitzat en pàragrafs curts amb títols o epígrafs que anticipen i sintetitzen els temes que es van a tractar, per a que la informació siga rebuda per l'usuari amb facilitat. L'ús de les majúscules ha de limitar-se a títols i encapçalats. Els subratllats s'han d'emprar tan sols per als enllaços i el tamany de la lletra ha de ser adequat per a la seua correcta llegibilitat. El so pot ser variat: reproduccions naturals, sons ambientals, banda musical, onomatopeies, veu en "off"...

2. Aspectes didàctics i pedagògics:

Els objectius que perseguisca la pàgina web han de manifestar-se en ella, han d'aparéixer definits en la seqüència didàctica pels dissenyadors, perquè així es puga comporvar la seua adequació als continguts i al curriculum dels alumnes. Els continguts han d'oferir-se a través d'una introducció breu i clara, donant una idea global del tema a tractar. Poden organitzar-se com mapes conceptuals per ser un instrument o tècnica que procura l'aprenentatge significatiu dels continguts o afavorix l'autonomia de l'alumne en el seu procés d'aprenentatge. Hauran de proposar diferents tipus d'activitats sobre els continguts, que tinguen preguntes per a orientar la seua realització i faça possible que els nous coneixements enllacen amb les idees prèvies dels estudiants. Les activitats han de poder resalitzar-se tant en un context individual com grupal, fomentant el treball cooperatiu dels alumnes.

3. Aspectes psicopedagògics:

Els espais web han de resultar motivadors per als estudiants i aixì potenciar els aprenentatges, per tant les pantalles i activitats han de despertar i mantenir la curiositat i l'interés dels usuaris cap a la temàtica dels seu contingut. És convenient que els usuaris no siguen únicament receptors d'informació, sinó també emissors, de manera que puga haver una comunicació bidireccional del estudiant amb el mestre i del estudiant amb altres estudiants, per mitjà de fòrums de discussió, xats i llistes de correu electrònic (interactivitat). El contingut ha de presentar-se amb algun element original o un efecte d'impacte amb l'objectiu de guanyar l'atenció dels estudiants. La interacció en els espais Web ha de potenciar el desenvolupament de la iniciativa i l'aprenentatge autònom dels usuaris, aixì com estimular en els usuaris el desenvolupament d'habilitats metacognitives i estratègies d'aprenentatge que els permita planificar, regular i avaluar la seua pròpia activitat intel·lectual, provocant la reflexió sobre el seu coneixement i sobre els mètodes que utilitzen al pensar (creativitat).

En aquesta entrada he fet un resum molt breu dels aspectes més importants de l'article, però si estàs interessat en saber més sobre aquest tema pots trobar l'article a la següent direcció:

http://www.sav.us.es/PIXELBIT/articulos/n25/n25art/art2508.htm

Opinió personal:

És cert que cada vegada s'estan utilitzant més programes formatius en Intenet i per això és important que les pàgines web educatives es desenvolupen des d'un punt de vista didàctic, ja que estaran dissenyades amb el propòsit de facilitar aprenentatges.

Nosaltres com a futurs mestres hem de tenir la responsabilitat i els instruments per a diferenciar els espais web educatius de qualitat dels que no ho són. Per això aquest article de Luisa Torres m'ha semblat tan interessant, perquè a partir d'ara ja seré capaç de fer una avaluació educativa d'aquests materials multimèdia. Tot això gràcies a les qüestions desenvolupades en aquest article sobre els aspectes tècnics i estètics, didàctics i pedagògics i psicipedagògics.

En definitiva és un article que recomane que llija qualsevol persona que treballe en educació i incloga en la seua metodologia les pàgines web.

No hay comentarios: